Har du spørsmål angående våre studier eller opptakskrav – vi hjelper deg gjerne!
Hvordan påvirker demografiendringer skolestrukturen i Norge, og hvordan kan teknologi bidra til å møte fremtidens utfordringer? NKI Nettstudier, Kristiania og Abelia inviterer nøkkelaktører til en dag med innsikt, erfaringsdeling og nettverksbygging. Bli med på fagdag 6. mars 2025, og og utforsk hvordan teknologi kan brukes til å styrke pedagogikken og sikre bedre opplæring i den videregående skolen.
Dato: 6. mars 2025 kl. 10-16
Sted: Rebel, Universitetsgata 2, Oslo
Arrangementet er gratis.
Demografiendringer i kommunene har store konsekvenser for skolestrukturen i Norge, og det gjøres vurderinger i alle landets fylker knyttet til lokalisering, skolestørrelse og læringsmiljø. Samtidig opplever utdanningssektoren en teknologisk utvikling som vil påvirke hvordan vi i fremtiden vil drive undervisning. NKI, Kristiania og Abelia setter dette viktige spørsmål på agendaen: Hvordan påvirker endrede befolkningstrender utdanning og videregående opplæring, og hvordan kan teknologi brukes til å møte fremtidens utfordringer?
Vi inviterer beslutningstakere, skoleledere, politikere, og øvrige nøkkelaktører til å diskutere utfordringer og løsninger knyttet til temaet. Gjennom inspirerende innlegg, erfaringsdeling og nettverksbygging utforsker vi hvordan teknologi kan styrke tilbudet, pedagogikken og sikre bedre resultater for elever på videregående skole.
NKI Nettstudier er Norges ledende utdanningsvirksomhet innen fleksibel læring med totalt 6 000 studenter innen VGO, fagskole og kurs.
Kristiania er en ideell stiftelse hvis formål er undervisning og forskning. Alt økonomisk overskudd brukes til å styrke høyskolens fag- og læringsmiljø. Kristiania har ca 20 000 studenter innen fagskole og høyskole.
Abelia er landsforeningen i NHO for kunnskaps- og teknologi-virksomheter. De organiserer ca. 2.800 virksomheter med over 68.000 årsverk.
Velkommen og introduksjon av dagens temaer
Are Karlsen, tidligere ordfører Horten, Kommunalsjef for kultur, oppvekst og familie.
Are er kommunalsjef for kultur, oppvekst og familie i Horten kommune. Han har tidligere vært ordfører i åtte år i samme kommune. Han er utdannet vernepleier, og har økonomistudier og hovedfag i helsevitenskap.
Med unntak av ordførerperioden har han jobbet i oppvekstsektoren, både i kommunale og statlige virksomheter. Are har skrevet fagbøker, fagartikler og undervist ved ulike høyskoler og universitet.
Joakim Ekseth, Hovedutvalgsleder for utdanning og Gruppeleder for Høyre for Innlandet fylke.
Joakim er hovedutvalgsleder for utdanning og gruppeleder for Høyre i Innlandet fylke. Ekseth har vært sentral i debatten rundt skolenedleggelsene i Innlandet og i å utarbeide løsninger for elevene.
Pål Simen Hem, leder Nettskolen Vestfold, Horten vgs / Vestfold fylkeskommune.
Pål Simen er leder ved Nettskolen Vestfold, Horten vgs / Vestfold fylkeskommune. Vestfold fylkeskommune jobber for å tilby videregående skoler og elever et bredere fagtilbud.
Lára Stefánsdóttir, Rektor Menntaskólinn á Tröllaskaga i Ólafsfjörður.
Lára er rektor ved The Tröllaskagi Upper-Secondary School på Island. Hun har bred erfaring med å drive digital opplæring. Skolen hun driver er en forkjemper for innovasjon, kreativitet og distribuert læring.
Erfaring fra Fagskole ved Hege Ulveland, rektor NKI Nettstudier.
Hege har over 17 års erfaring fra ulike topplederstillinger i utdanningssektoren; blant annet fra Høyskolen Kristiania og Sonans privatistgymnas før nåværende stilling som rektor og utdanningsdirektør ved NKI Nettstudier. Som førstelektor i ernæring har hun utviklet en rekke helsefaglige utdanninger; både stedbaserte og nettbaserte. Hun har erfaring med utvikling av digital læring på ulike nivåer; fra vgo, fagskole til høyskole og har veiledet hundrevis av nettstudenter.
Nedim Kasumacic, avdelingsleder VGO NKI Nettstudier.
Nedim er avdelingsleder for videregående fag på NKI Nettstudier. Han har 20 års erfaring fra undervisning, forskning og utvikling av digital læring fra både offentlig og privat sektor; videregående til høyskole og universitet.
Lars Petter Kjos, CPO We Are Learning.
Lars-Petter er erfaren seriegründer med over 25 års erfaring fra kommunikasjon, teknologi og læring. Han jobber som CPO i EdTech-selskapet We Are Learning som han var med å starte i 2021. Selskapet tilbyr et SaaS-verktøy som bruker kunstig intelligens for å gjøre det mulig for alle å produsere interaktive læringssimuleringer og 3D-animasjoner. Som utdannet pedagog og kommunikasjonsekspert er Lars-Petter drevet av en visjon om at engasjerende innhold er nøkkelen til god læring.
Anne Kari Røise, senior læringsdesigner NKI Holding.
Anne Kari er senior læringsdesigner ved NKI Nettstudier. Hun jobber med digital tjeneste- og produktutvikling innen fleksible nettutdanninger. Anne Kari brenner for språk, historiefortelling og formidling og ble i 2024 kåret til Årets nettpedagog sammen med tre andre kollegaer av Fleksibel utdanning Norge.
Lars Erik Braaum, høyskolelektor ved Kristiania.
Lars Erik er høyskolelektor ved Kristiania og studieprogramleder for de to bachelorgradene «Livsstilsendring og folkehelse» og «Helse- og idrettsledelse». Lars Erik har undervist ved Høyskolen Kristiania siden 2012. Han har publisert flere artikler i innen tematikk som folkehelse, digitalisering i læring og vurdering og interkulturell kommunikasjon.
Odin Nøsen, “Spillpedagogen”, rådgiver for skole hos kommunalsjef for oppvekst i Randaberg kommune.
Odin er rådgiver for skole i Randaberg kommune, med lang erfaring innen IKT i skolen. Han har vært en drivkraft bak innovasjoner som utrulling av KI-løsninger i Randabergskolen. Med et sterkt engasjement for teknologi og åpne standarder deler han verdifulle erfaringer om hvordan skoler kan bruke teknologi for å styrke læring og utvikling.
Nina Bjerketveit Ødegaard, PhD, seniorrådgiver Læringssenteret, Handelshøyskolen BI.
Nina disputerte 31. januar 2024 med avhandlingen «Digital undervisning i fysioterapeututdanning: Effekter, undervisernes holdninger og studentenes læringspraksis». Hun er i dag seniorrådgiver ved læringssenteret på Handelshøyskolen BI.