I emnet Personaladministrasjon lærer du sentrale oppgaver rundt personalarbeid og håndtering. Du vil bli kjent med lovverket hvor det mest relevante er arbeidsmiljøloven, men du vil også bli kjent med blant annet ferieloven, lov om folketrygd. Emnet fokuserer på at du skal kjenne til de oppgaver som omfatter et arbeidsforhold i sin helhet. Likevel har vi forsøkt å ikke gå dypt inn i oppgaver som vi definerer som HR-oppgaver.
Dette emnet hører til
Emnet Personaladministrasjon hører til utdannelsen Ledelse og økonomistyring, Lønns- og personalmedarbeider, Servicelederskolen, og Regnskapskonsulent, men emnet kan også tas alene. Dette emnet gir deg 5 studiepoeng og du har opp til 12 måneder på å gjennomføre, men du kan bruke kortere tid om du ønsker det. Studiestart 29. januar, søk i dag!
Dette lærer du
Personaladministrasjon er alle oppgavene som må gjøres og løses korrekt i tråd med gjeldende forskrifter og lovverk. Gode rutiner og god kompetanse på området vil føre til trygge arbeidsforhold og god økt trivsel blant dine ansatte.
I personaladministrasjon lærer du om alle de essensielle oppgavene du må håndtere for å sikre at ansatte følges opp i tråd med gjeldende forskrifter og lovverk. Emnet gir deg en helhetlig forståelse av hvordan du kan skape et trygt og produktivt arbeidsmiljø gjennom god personalforvaltning. Du vil få verktøyene til å administrere hele prosessen, fra rekruttering av nye medarbeidere og korrekt lønnshåndtering til utviklingstiltak, arbeidsmiljøforbedringer, og rutiner for konfliktløsning.
Du lærer også hvordan du kan sikre medvirkning fra vernetjeneste og tillitsvalgte, og gjennomføre en ryddig og korrekt avslutning av arbeidsforhold når det er nødvendig. Med en solid forståelse for de ulike systemene og rutinene i personaladministrasjon vil du være bedre rustet til å skape trygghet og trivsel blant dine ansatte, noe som gir økt arbeidskvalitet og engasjement i bedriften.
Når du fullfører emnet, har du en verdifull kompetanse som spenner over forvaltning, administrasjon og utvikling, og som hjelper deg med å lede dine ansatte på en måte som balanserer både krav og menneskelige hensyn.
Denne kompetansen får du
Kunnskaper
Kandidaten:
- har kunnskaper om kravene til systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
- har kunnskap om innholdet i de viktigste bestemmelsene som regulerer forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
- har kunnskap om hele ansettelsesforholdet til en arbeidstaker.
- har kunnskaper og innsikt i relevante lovverk, avtaler og styringsdokumenter innen personaladministrasjon.
- har forståelse for personalmedarbeideres betydning i et samfunns– og verdiskapingsperspektiv.
- forklare hva personalledelse, personalpolitikk og personalplanlegging omfatter.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan anvende faglige kunnskap om personaladministrasjon på praktiske og teoretiske problemstillinger.
- kan følge opp regelverk og prosesser innen personalarbeid.
- kan anvende de viktigste bestemmelsene som regulerer forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker og kunne oppdatere denne kunnskapen ved regel- og lovendringer.
- har forståelse for hensikten med psykososiale arbeidsmiljøfaktorer.
har ferdigheter i å kartlegge, analysere og foreslå tiltak innen personalarbeid.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan identifisere motivasjonsfaktorer som påvirker arbeidsforhold.
- har en systematisk tilnærming for å ivareta et inkluderende arbeidsmiljø.
- har utviklet en etisk grunnholdning til etterlevelse av regelverk og lojalitet mot lovgiver som skaper tillit og respekt.
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper.
Dette studiet passer også til
Fagskoleutdanningene Ledelse og økonomistyring, Lønns- og personalmedarbeider, Servicelederskolen, og Regnskapskonsulent omhandler alle arbeid med mennesker og derfor også dette emnet i Personaladministrasjon. Kanskje synes du at innholdet er så spennende at du vil jobbe enda mer med administrering av menneskelige ressurser – da anbefaler vi at du ser på utdanningen HR-konsulent.