For gratis studierådgiving
Åpningstider 09 - 16 (man-fre)

Har du spørsmål angående våre studier eller opptakskrav – vi hjelper deg gjerne!


Servicelederskolen

Mann skriver på en tavle med fargerike post-it-lapper i et kontor.
Utdanningsnivå:
Fagskole
Finansiering:
Lånekassegodkjent
Oppstart:
Start når du vil
Studietilgang:
12 måneder
Studiepoeng:
30
Innsendinger:
16 stk
Pris:
kr 49 500,-
Ekskl. bøker
Utdanningsnivå:
Fagskole
Finansiering:
Lånekassegodkjent
Studiepoeng:
30
Oppstart:
Start når du vil
Innsendinger:
16 stk
Studietilgang:
12 måneder
Pris: (Ekskl. bøker)
kr 49 500,-

Servicelederskolen gir deg kunnskaper og ferdigheter som gjør deg i stand til å opptre tryggere  som leder i en servicebedrift.

Hvem passer Servicelederskolen for:

Fagskolen passer både for deg som ønsker en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse.

Å yte god service overfor andre mennesker er noe alle kan bli bedre på som privatpersoner, som kundebehandlere og som ledere. I dagens tjenestesamfunn er kompetanse i serviceledelse et konkurransefortrinn både for arbeidstakere og virksomheter, dette er noe du vil få kunnskap om ved å ta denne fagskolen. 

Sentrale temaer:

  • Kommunikasjon
  • Serviceledelse
  • Personalledelse
  • Kvalitet og internkontroll
  • Økonomi

Dette lærer du i fagskoleutdanningen Servicelederskolen:

Gjennom Servicelederskolen lærer du om lederens rolle og ansvarsområder. Utdanningen gir deg kunnskap om hvordan psykologiske og sosiale faktorer påvirker kommunikasjon mellom medarbeidere og ledere. Du lærer å håndtere skriftlig og muntlig kommunikasjon i forbindelse med planlegging, gjennomføring og oppfølging av møter. Vi ser nærmere på arbeidet med kvalitet og internkontroll. Et grunnleggende kurs i økonomi og regnskapsforståelse inngår som en viktig del av utdanningen.

Utdanningen gir deg kunnskaper og holdninger som gjør deg i stand til å opptre tryggere, smidigere og mer effektivt som leder i en servicebedrift. Studiet gir en praktisk kompetanse som du raskt kan dra nytte av i egen arbeidssituasjon.

Servicelederskolen nettstudium

Du kan starte på utdannelsen når du vil, alt du trenger er PC og internett. Gjennomfør utdannelsen i eget tempo slik at du kan kombinere studier med jobb, familie og annet. Du strukturerer studiet og progresjonen slik det passer inn i din hverdag. Studiestart hver dag, hele året. 

Selv om vi alle kommuniserer fra fødsel til grav, vet vi jo at alle ikke er like flinke til dette. Å kommunisere godt er heller ikke lett å lære. Hensikten med dette emnet er å gjøre deg litt mer bevisst på egen kommunikasjon og gi deg noen begreper å bruke på veien til bedre og mer bevisst kommunikasjon.

En dyktig leder har relasjoner til og må kunne omgås alle slags mennesker på en positiv måte. Lederen må kommunisere oppover til overordnede, sidestilte, underordnete og ikke minst med kunder og andre interessenter (for eksempel leverandører og samarbeidsparter). Hva skjer med kommunikasjon i digitale møter? Hva må du som leder være bevisst på? Er det forskjell på å snakke i små versus store forsamlinger?

Studietimer:
125
Studiepoeng:
5 poeng

Å yte god service overfor andre mennesker, er noe alle bør- og kan, bli bedre på - som privatpersoner, som kundebehandlere og som ledere. I dagens tjenestesamfunn, er kompetanse i serviceledelse et konkurransefortrinn både for arbeidstakere og virksomheter, og dette fagskoleemnet gir deg en solid innføring i faget.

Dette lærer du i emnet Serviceledelse:

Servicenæringen er en næring i vekst som har stor betydning for alle moderne økonomier. I det daglige både yter og mottar de fleste av oss service i en eller annen form. Servicebransjen spenner over et vidt register, men i dette emnet vil du lære hva som er felles for vellykkede servicebedrifter og hva de gjør for å lykkes. Mer spesifikt vil du lære om servicelederens hovedoppgaver, utvikling av servicetilbud, servicemarkedsføring og ikke minst hvordan vanskelige servicesituasjoner kan håndteres.

Dette fagskoleemnet får du i fagskolen Servicelederskolen men kan også kjøpes separat. 

Pris: eksl. bøker
kr 16 500,-
Studietimer:
250
Studiepoeng:
10 poeng

I emnet Personaladministrasjon lærer du sentrale oppgaver rundt personalarbeid og håndtering. Du vil bli kjent med lovverket hvor det mest relevante er arbeidsmiljøloven, men du vil også bli kjent med blant annet ferieloven, lov om folketrygd. Emnet fokuserer på at du skal kjenne til de oppgaver som omfatter et arbeidsforhold i sin helhet. Likevel har vi forsøkt å ikke gå dypt inn i oppgaver som vi definerer som HR-oppgaver. 

Dette emnet hører til

Emnet Personaladministrasjon hører til utdannelsen Ledelse og økonomistyring, Lønns- og personalmedarbeider, Servicelederskolen, og Regnskapskonsulent, men emnet kan også tas alene. Dette emnet gir deg 5 studiepoeng og du har opp til 12 måneder på å gjennomføre, men du kan bruke kortere tid om du ønsker det. Studiestart 29. januar, søk i dag!
 

Dette lærer du

Personaladministrasjon er alle oppgavene som må gjøres og løses korrekt i tråd med gjeldende forskrifter og lovverk. Gode rutiner og god kompetanse på området vil føre til trygge arbeidsforhold og god økt trivsel blant dine ansatte.

I personaladministrasjon lærer du om alle de essensielle oppgavene du må håndtere for å sikre at ansatte følges opp i tråd med gjeldende forskrifter og lovverk. Emnet gir deg en helhetlig forståelse av hvordan du kan skape et trygt og produktivt arbeidsmiljø gjennom god personalforvaltning. Du vil få verktøyene til å administrere hele prosessen, fra rekruttering av nye medarbeidere og korrekt lønnshåndtering til utviklingstiltak, arbeidsmiljøforbedringer, og rutiner for konfliktløsning.

Du lærer også hvordan du kan sikre medvirkning fra vernetjeneste og tillitsvalgte, og gjennomføre en ryddig og korrekt avslutning av arbeidsforhold når det er nødvendig. Med en solid forståelse for de ulike systemene og rutinene i personaladministrasjon vil du være bedre rustet til å skape trygghet og trivsel blant dine ansatte, noe som gir økt arbeidskvalitet og engasjement i bedriften.

Når du fullfører emnet, har du en verdifull kompetanse som spenner over forvaltning, administrasjon og utvikling, og som hjelper deg med å lede dine ansatte på en måte som balanserer både krav og menneskelige hensyn.

Denne kompetansen får du

Kunnskaper

Kandidaten: 

  • har kunnskaper om kravene til systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
  • har kunnskap om innholdet i de viktigste bestemmelsene som regulerer forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
  • har kunnskap om hele ansettelsesforholdet til en arbeidstaker.
  • har kunnskaper og innsikt i relevante lovverk, avtaler og styringsdokumenter innen personaladministrasjon.
  • har forståelse for personalmedarbeideres betydning i et samfunns– og verdiskapingsperspektiv.
  • forklare hva personalledelse, personalpolitikk og personalplanlegging omfatter.

Ferdigheter

Kandidaten: 

  • kan anvende faglige kunnskap om personaladministrasjon på praktiske og teoretiske problemstillinger.
  • kan følge opp regelverk og prosesser innen personalarbeid.
  • kan anvende de viktigste bestemmelsene som regulerer forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker og kunne oppdatere denne kunnskapen ved regel- og lovendringer.
  • har forståelse for hensikten med psykososiale arbeidsmiljøfaktorer.

har ferdigheter i å kartlegge, analysere og foreslå tiltak innen personalarbeid.
 

Generell kompetanse

Kandidaten: 

  • kan identifisere motivasjonsfaktorer som påvirker arbeidsforhold.
  • har en systematisk tilnærming for å ivareta et inkluderende arbeidsmiljø.
  • har utviklet en etisk grunnholdning til etterlevelse av regelverk og lojalitet mot lovgiver som skaper tillit og respekt.
  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper.


Dette studiet passer også til

Fagskoleutdanningene Ledelse og økonomistyring, Lønns- og personalmedarbeider, Servicelederskolen, og Regnskapskonsulent omhandler alle arbeid med mennesker og derfor også dette emnet i Personaladministrasjon. Kanskje synes du at innholdet er så spennende at du vil jobbe enda mer med administrering av menneskelige ressurser – da anbefaler vi at du ser på utdanningen HR-konsulent.

Studietimer:
125
Studiepoeng:
5 poeng

I dette emnet skal du få økt kunnskap om kvalitet og internkontroll. 

Flere virksomheter har opprettet såkalte kvalitetssystemer som bidrar til bedre systematikk og dokumentasjon av vesentlige arbeidsprosesser, produkter og tjenester. Noen virksomheter etablerer styringssystemer for kvalitetsstyring etter anerkjente standarder som i ISO 9000 serien.

Internkontroll er bedriftens egenkontroll. Det er en kvalitetssikring på at bedriften har systemer og rutiner som fungerer, og som fanger opp problemer og utfordringer i tide. Internkontroll er myndighetspålagt og obligatorisk. Flere offentlige organ har ansvar for kontrollen.

Det er mange likheter og ingen motsetninger mellom kvalitetsstandardene på den ene siden og internkontrollen på den andre. Men de har noe ulik tilnærming, vektlegging og begrepsbruk. 

Studietimer:
125
Studiepoeng:
5 poeng

Økonomistyring er en lederoppgave. En leder må kunne utføre budsjettering, regnskap og kalkulasjon. Dette emnet i økonomi gir en grunnleggende innføring i økonomisk planlegging og styring.

Hovedvekten er lagt på forståelse av økonomistyring i praksis. Grunnlaget for all styring er å sette mål, planlegge aktiviteter for å nå målene, registrere avvik, og – hvis nødvendig – iverksette tiltak for å korrigere kursen. De sentrale emnene er: Budsjettering, forståelse og analyse av regnskap og kalkulasjon.

Studietimer:
125
Studiepoeng:
5 poeng

Som student hos NKI Nettstudier studerer i ditt eget tempo, når og hvor du vil. Du strukturerer studiene dine slik det passer din hverdag best, leverer oppgaver når det passer deg og melder deg opp til eksamen når du er klar for det. 

Dette får du: 

  • Tilgang til studentveiledere som kan kontaktes på telefon, chat eller e-post gjennom hele studietiden
  • Faglærer som du kan kontakte i nettskolen 
  • Eksamenswebinarer hvert semester hjelper deg i forberedelsen til eksamen 
  • I nettskolen finner du lesestoff, videoer, begrepsforklaringer, oppgaver og refleksjoner 
  • Digitalt klasserom hvor du kan møte andre studenter som studerer det samme 

Les mer om hvordan det er å være nettstudent hos NKI Nettstudier. 

Du kan velge mellom kortbetaling, faktura på totalbeløpet, NAV, avdragsordning eller at en annen privatperson eller bedrift står for betalingen. Dette velger du i bestillingen. 

  • Utdanningen er godkjent for å søke lån og stipend i Lånekassen 
  • Du kan ikke ta forbehold om støtte når du søker 
  • Du bør sjekke at du er støtteberettiget hos Lånekassen før du søker 
  • Velg «NKI fagskoler – nettbasert» som lærested i søknaden til Lånekassen 

Les mer om hvordan du søker lån og stipend hos Lånekassen

I denne fagskolen gjennomføres det skriftlig hjemmeeksamen på nett 

  • Du må ha bestått eventuelle arbeidskrav for å gå opp til eksamen 
  • Eksamensperiodene er mai/juni og november/desember 
  • Du melder deg selv opp til eksamen i hvert emne når du er klar for det   
  • Eksamensavgiften er inkludert i prisen
  • Mer informasjon om eksamen finner du i nettskolen

Her kan du lese mer om eksamen hos NKI Nettstudier

Når du søker, legger du ved dokumentasjon på en av følgende: 

Søker du med vitnemål fra andre land enn de nordiske må du også dokumentere dine norskferdigheter. Det kan du gjøre med norsk fra videregående eller Norskprøven med minimum resultat B1 fra alle fire delprøver. 

Er du usikker? Ta kontakt med en av våre studierådgivere, vi hjelper deg gjerne

Servicelederskolen baserer seg på praktiske og relevante situasjoner fra arbeidslivet, og gir deg den kompetansen du trenger for å mestre kravene som settes til en moderne leder. Servicelederskolen passer både for deg som ønsker deg inn i en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse.

Med Servicelederskolen kvalifiserer du deg til arbeid som leder med personalansvar eller mellomleder i servicebedrifter, både innenfor privat og offentlig sektor.

Etter fullført utdanning skal kandidaten ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

 

Kunnskaper

Kandidaten: 

  • har kunnskaper om begreper, prosesser og verktøy innen økonomistyring og serviceledelse 
  • har innsikt i relevante avtaler, lover og regler som gjelder økonomi og personalområdet 
  • har bransjekunnskap om serviceledelse og kjennskap til betydningen av å lede service innen forskjellige yrkesfelt 
  • har kunnskaper om hvordan man kan oppdatere yrkesfaglig kunnskap innen serviceledelse 
  • har kunnskaper om betydningen av serviceledelse i et samfunns– og verdiskapingsperspektiv 

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende faglig kunnskap om serviceledelse på praktiske og teoretiske problemstillinger 
  • kan anvende relevante teknikker og verktøy for økonomistyring, kommunikasjon personaladministrasjon og serviceledelse 
  • kan finne informasjon og fagstoff innen økonomi, personal og serviceledelse som er relevant for yrkesfaglig problemstillinger 
  • kan kartlegge situasjoner innen økonomi, personal og serviceledelse og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak 

Generell kompetanse

Kandidaten: 

  • har forståelse for yrkes– og bransjeetiske prinsipper innen ledelse av mennesker som gir av seg selv gjennom å yte service internt og eksternt i en bedrift 
  • har utviklet en etisk grunnholdning basert på regel- og lovverk i utøvelse av serviceledelse 
  • kan utføre serviceledelse etter utvalgte målgruppers behov, både internt og eksternt 
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter på et bredt spekter av økonomiske problemstillinger etter utvalgte målgruppers behov 
  • kan bygge relasjoner til egne medarbeidere, øvrige medarbeidere og eksterne målgrupper – de eksterne kundene 
  • kan utvikle arbeidsmetoder for serviceleveranse og økonomistyring som har relevans for yrkesutøvelsen 

  • Serviceledelse-Planlegging og styring av sannhetens øyeblikk. 5. utg. Andreassen, Wallin, Tor. Gyldendal akademisk 2012. ISBN: 9788205445208
  • Økonomistyring, 3. utg. Holan, Mette og Høiseth, Per. Fagbokforlaget 2019. ISBN: 9788245032093
  • Muntlig kommunikasjon i arbeidslivet, 10. utg. Rosland, Kjell G. Vigmostad & Bjørke AS. ISBN: 9788256251117
  • Muntlig formidling, Haugnes, Tor og Ronæs, Nina, Universitetsforlaget 2019. ISBN: 9788215030821
  • HR boka, 2. utg. Egerdal, Åshild, Gyldendal Norsk Forlag AS 2019. ISBN: 9788205524484
  • Kvalitetsstyring og HMS, Thune, Thorill, Fagbokforlaget 2020 (Kap. 4 og 5). ISBN: 9788245034271