Personalforvaltning hører til utdannelsen HR-konsulent, men emnet kan også tas alene. Dette fagskoleemnet gir deg 10 studiepoeng og du har opp til 12 måneder på å gjennomføre, men du kan bruke kortere tid om du ønsker det.
Dette lærer du
I HR-rollen har du et generelt ansvar for å sørge for god personalforvaltning, eller personaladministrasjon. Dette innebærer kartlegging av nåværende status, strategiarbeid, og gjennomføring av tiltak for å følge opp ansatte i en virksomhet. Dette emnet gir kunnskap om tema som arbeidstid og arbeidstidsordninger, ferietid og feriepenger, sykefravær og fraværsoppfølging, permisjoner i forbindelse med foreldreskap, velferdspermisjoner m.m. Gode rutiner og god kompetanse på området vil føre til trygge arbeidsforhold og god økt trivsel blant dine ansatte.
Når du fullfører dette emnet sitter du igjen med kunnskap om hvordan personalforvaltning omhandler grenseoppgangen mellom forvaltning, administrasjon og utvikling av dine ansatte, og du får verktøy og innsikt i hvordan HR-rollen har overordnet ansvar for dette. I tillegg lærer du om hvordan HR kan være en viktig strategisk samarbeidspartner for ledelsen, gjennom å løfte de administrative oppgavene til et mer strategisk og langsiktig perspektiv slik at jobben du gjør i HR bidrar til at de menneskelige ressursene i organisasjonen presterer best mulig over tid.