Dette emnet hører til
Emnet Kommunikasjon hører til utdannelsen Ledelse og økonomistyring, men emnet kan også tas alene. Dette emnet gir deg 5 studiepoeng og du har opp til 12 måneder på å gjennomføre, men du kan bruke kortere tid om du ønsker det.
Denne kompetansen får du
Kunnskap
Studenten
- har kunnskaper om begreper, prosesser og verktøy innen kommunikasjon
- kan forstå begrepene som brukes i en enkel kommunikasjonsmodell
- kjenner til områder hvor det er behov for kommunikasjon i organisasjoner
- kjenner til fordeler og ulemper ved skriftlig og muntlig kommunikasjon
- vet hva god møteledelse og oppfølging er
- kjenner til de vanligste møtetypene i arbeidslivet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante teknikker og verktøy for kommunikasjon
- kan planlegge og formidle muntlig informasjon og holde en presentasjon
- kan planlegge, gjennomføre og følge opp møter på en god måte
- kan bidra til bedre trivsel og effektivitet i møter
Generell kompetanse
Studenten
- kan bygge relasjoner til egne medarbeidere, øvrige medarbeidere og eksterne målgrupper
- kan tilpasse egen kommunikasjon til situasjon og publikum
- kan lytte aktivt og gi gode tilbakemeldinger
- kjenner til ulike kommunikasjonshindringer, og er bevisst disse i det praktiske liv
Dette studiet passer også til
Jobber du i et yrke der du kommuniserer med andre, enten digitalt eller fysisk? Eller kanskje du ønsker å bli bedre på kommunikajson for å få jobb innen arbeid med kunder, barn eller voksne i omsorgsyrker eller lignende? Dette emnet kan være fint å ta i tillegg til en fagskoleutdannelse som juridisk kontormedarbeider, for å lære mer om hvordan du kan uttrykke deg tydelig og hvordan ditt budskap kan bli mottatt, eller dersom du studererHR-konsulent og skal jobber daglig med menneskelige ressurser.