Har du spørsmål angående våre studier eller opptakskrav – vi hjelper deg gjerne!
Tilpass lesemåten din til formålet med lesingen. Vi skiller gjerne mellom skumlesing og dybdelesing.
Skumlesing skal være oversiktslesing eller lokaliseringslesing. Det er lurt å starte et fag eller kurs med å skaffe seg en oversikt over lærestoffet. Du kan for eksempel bla i avsnittet eller læreboken, lese overskriftene, lese litt her og der og se på illustrasjoner. Tenk litt over hva lærestoffet egentlig handler om og hva du tenker de viktigst delene er.
Lokaliseringslesing bruker du gjerne når du søker etter bestemte opplysninger, f.eks. i forbindelse med en oppgave. Da går du raskt gjennom stoffet til du finner den informasjonen du søker.
Dybdelesing innebærer å lese aktivt, grundig og kritisk. Her skal du lese for å lære, forstå og reflektere underveis. Du skal sitte igjen med å forstå hovedtankene bak lærestoffet.
Noen har for vane å ville huske ordrett det som står i f.eks. læreboken. De søker opp fremmedord og noterer navn, årstall og andre faktaopplysninger. De har vent seg til å lese slik at de kan gjengi teksten i læreboken til prøver og eksamener. De blir ofte frustrerte når de ikke finner det eksakte svaret på et spørsmål eller en oppgave i læreboken.
Leser du på denne måten, virker gjerne teksten endeløs! Det blir bare ord som kommer i en evig strøm, og mange detaljer som en må anstrenge seg veldig for å huske. Den som leser slik, konsentrerer seg om tekstens ytre.
I mange fag er det vanskelig å lære noe gjennom å lese på den måten. Du vil ofte oppleve å stå fast, f.eks. til en eksamen, dersom du ikke har forstått det du har lest. Det er derfor viktig å lese på en måte som gjør at du forstår, ikke bare husker.
Her skal du få noe gode råd til bedre lesevaner:
Jobb litt for å tilegne deg disse gode lesevanene - det vil gi resultater til eksamen.
Lykke til!
Hilsen fra studieleder, Liven