Har du spørsmål angående våre studier eller opptakskrav – vi hjelper deg gjerne!
Organisasjonsutvikling har i over 20 år vært avhengig av de samme metodene; klasseromsundervisning, personlig veiledning, videoopplæring og lineær e-læring. Disse praksisene har vist seg ineffektive. Det er på tide med en metode som faktisk fungerer; å gjøre læring gøy og skape resultater. Det sier det norske selskapet Attensi, som står bak spillsatsingen NKIs nettstudenter nå nyter godt av.
Hele 95% av NKIs studenter melder at de vil bruke elementer fra spillet i sin utdanning eller jobbhverdag. Årsaken er blant annet at spillteknologi simulerer menneskelig og faglig samhandling. På denne måten kan vi forbedre kompetanse og ha det gøy med læringen.
Spillteknologi for læring brukes i dag i NKI innen Sirkulærøkonomi og klimaregnskap, Butikkledelse, Logistikkfagskolen og Bærekraftig drift. Snart finner du spillbasert læring innen flere fag! Vi tilbyr også spillbasert læring i kursene: Innføring i sirkulærøkonomi og Innføring i bærekraftig handel.
Hvorfor fungerer spillbasert læring så bra? Vi har snakket med ekspert innen spillbasert læring, Lars Petter Kjos. Sammen med Rolf Risnes grunnla Kjos et av Norges mest suksessfulle selskap innenfor læring, Motimate (2017).
- Spillbasert læring fungerer på mange måter som hvilket som helst annet spill, men forskjellen er at man har mer fokus på innholdet enn kun det å underholde. En del spillbasert læring fokuser mest på spilldelen og konkurranseaspektet, mens andre typer er mer fokusert på innhold og bruker kun visse spillelementer. Dette er en viktig del av vurderingen når man lager spillbasert læring - det må vurderes opp mot målgruppe, formål, teknologi og tema.
- Spillbasert læring sørger for økt motivasjon, fokus og engasjement. Dette er essensielle forutsetning for å lære. Har man ikke det vil man mest sannsynlig ikke få med seg noe av innholdet. Spillbasert læring er en metode for å skape motivasjon, fokus og engasjement.
Spillbasert læring kan brukes innen alle fagområder, men man trenger ofte et konsept eller et formål med undervisningen.
Her er noen eksempler på fagområder hvor spillbasert læring er i bruk:
Lær om hvordan samfunnet og arbeidslivet fungerer
Lær om sikkerhetsregler på arbeidsplassen
Lær om oppdrettsanlegg og laks
Hvis man er i stand til å betale en digital faktura eller bestille en bussbillett med telefonen sin vil man være i stand til å delta i spillbasert læring. Vi har jobbet med å forenkle brukeropplevelsen slik at det skal være uproblematisk å bruke for studenter i alle aldre.
Hvis man syns det er litt skummelt med den digitale utviklingen i undervisningen er det greit å vite at spillbasert læring tilpasses studenten og brukeren. Læringsløpet består av små etapper hvor det er stort fokus på å holde studenten motivert og engasjert.
I dag finnes det mange spennende måter å bruke digitale spill på, både læring, terapi og formidling. Det kan være alt fra VR-terapi for pasienter på et sykehjem, til undervisning av sykepleiere som skal lære seg å dosere medisin riktig.